henkans.reismee.nl

Vrijdag 22 juni vervolg. Honningsvag - Noordkaap

Na het diner hebben we ons gekleed voor de tocht naar de Noordkaap, want het zal er ongeveer 4 graden zijn.

Om 21.15 uur vertrokken we met een inhuur "Noorse" chauffeur naar de Noordkaap. Het was geen Noorse chauffeur van origine, want hij sprak eigenlijk alleen maar Spaans. Onze chauffeur, William, zwaaide ons uit. Hij mocht niet meer rijden ivm zijn maximale rijtijd voor die dag.

Onderweg naar de Kaap was het nogal mistig, maar de chauffeur reed erg voorzichtig. Het was ca. 25 km rijden.

Bij de Kaap aangekomen hebben we met z'n allen eerst een video over het Noorderlicht bekeken. Daarna ging ieder zijn eigen gang en zijn wij naar buiten gegaan naar het Noordkaap-monument en heeft een medereiziger foto's van ons gemaakt. We waren net klaar met foto's nemen toen plotsklaps medereiziger Nel vlak voor onze ogen van de trap viel en hard op haar achterhoofd viel. Er werd direkt hulp gehaald en tegen 24.00 uur is ze alsnog met de ziekenauto naar het ziekenhuis gebracht omdat zij zich niet goed voelde: duizelig. Gelukkig was ze er de volgende ochtend weer gewoon bij met een dikke bult op haar hoofd en spierpijn.

Om 24.00 uur hoopten we de middennachtzon te zien ondergaan: helaas te veel bewolking. Onderweg naar het hotel werd het wel steeds lichter.

Om 00.30 uur gingen we weer terug naar ons hotel waar we omstreeks 01.15 uur aankwamen. Daarna vlug naar bed, omdat we de volgende ook weer vroeg op moesten.

Vrijdag 22 juni. Saariselka - Honningsvag

Vanochtend vertrokken we iets later en wel om 08.30 uur. Woensdagmiddag is onze reis pas echt begonnen na een paar niet zo interessante dagen.

Vanmorgen zijn we begonnen met een bezoek aan de Husky Farm in Kamisuk. Daar kregen we een rondleiding en uitleg over de Siberische husky. Er waren daar 120 husky's en iets verderop nog eens 90.

Op weg naar een oud berenhol in Karhupesäkii passeerden we Ivalo, een goudzoekersdorpje. Om het oude berenhol te zien moesten we héél veel trappen op. Iets voorbij het berenhol hadden we een mooi uitzicht op het Inari meer. Hier waren we nog maar 30 km verwijderd van de Russiche grens.

In Inari hebben we het Siida Sami Museum bezocht, een soort openluchtmuseum. Zowel binnen als buiten werd uitgelegd en geshowd hoe de Sami vroeger leefden.

Om 14.15 uur passeerden we de Fins/Noorse grens en werd onze klok weer een uur teruggezet.

Onze laatste stop voordat we bij ons hotel aankwamen was in Sjosamisk Tun. Van oorsprong een Sami dorpje waarvan nog restanten/overblijfselen te zien waren.

Vandaag hebben we zoveel rendieren gezien dat het al heel gewoon werd.

Om 18.00 uur kwamen we bij ons hotel aan: Scandic Nordkapp. Mooie kamer maar een erg ongezellige ruimte waar je kon eten.

P.s. Toen we naar onze kamer liepen kwamen we plots een collega van de Belastingdienst tegen die daar op vakantie was: Tijmen van Gortel

Donderdag 21 juni. Oulu - Saariselka

Het is toch een erg vreemde ervaring als je midden in de nacht even naar buiten kijkt en bijna verblind wordt door het felle zonlicht.

Vanmorgen vertrokken we om 08.00 uur en om 10.45 uur kwamen we aan in Rovaniemi. Daar hebben we enkele personen gedropt bij "Santa Claus Village" . De rest ging naar een rendierenfarm net buiten Rovaniemi. Daar kregen we uitleg van Sami Runia, gekleed in de traditionele kleding, en een video te zien over het reilen en zeilen van de Samii en hun rendieren. Interessant om te horen en te zien.

Daarna weer richting "Santa Claus Village" om weer wat mensen te droppen en op te pikken voor een bezoek aan het Artikum Science Museum. Het museum is in 2 gedeelten opsplitst. Links werd er van alles uitgelegd en geshowd over het Noorderlicht en rechts over de Sami. Daarna weer naar Santa Claus Village om iedereen weer op te pikken voor het vervolg van onze reis. In Santa Claus Village passeer je ook de poolcirkel en daar heeft onze chauffeur William een groepsfoto van ons gemaakt op de poolcirkel. Op weg naar Saariselka reden we nog op een klein stukje landingsbaan uit de koude oorlog. In Sodankyla hebben we nog een heel oud Sami kerkje bezichtigd.

Onderweg en 's avonds tijdens onze avondwandeling hebben we veel rendieren gezien.

Om ca. 18.30 uur waren we in ons hotel: Holiday Club. Lag erg mooi maar was wel oud. Ze waren al kamers aan het renoveren.

Woensdag 20 juni. Turku - Oulu

De overtocht is gelukkig rustig verlopen en duurde ongeveer iets meer dan 12 uur. In de Oostzee liggen wel ongeveer 3.000 eilandjes. In Finland is het 1 uur later dan in Nederland wat best wel spannend was of we de wekker wel goed hadden gezet. Gelukkig wel. Na ons ontbijt om 06.00 uur gingen we weer als voetpassagiers de boot af. In Finland zagen we veel boomkap. Vooral berkenbomen die ze gebruiken voor het maken van schrijfpapier en tegenwoordig halen ze ook een bepaalde zoetstof uit de berkenboom.

Onze eerste stop was een oude houten kerk uit 1761 in Petäjävesi. We moesten allemaal sloffen over onze schoenen doen ter bescherming van de houten vloeren.

Weer onderweg reden we door het gebied met wel 1.000 meren en o.a. veel blauwe en roze lupinen langs de weg, wat erg mooi was.

In Ravintola zijn we gestopt om daar een kerkklokkenverzameling te bewonderen en hier kwamen we in kontakt met 2 medereizigers, die "geo-guessing" doen (lijkt ietsjes op Pokemon spel van jaren terug).

Ca. 18.45 kwamen we bij ons hotel Scandic Oulo Hotel aan. Na het diner nog even gaan wandelen. Toen we om 23.00 uur naar bed gingen scheen de zon nog volop.

Oulo ligt aan de Botnische Golf en ziet er erg verzorgd en netjes uit.

Dinsdag 19 juni. Trelleborg - Stockholm - Turku (Finland)

Het was een rustige overtocht naar Trelleborg met de Peter Pan van TT Line. Om 06.00 uur gingen we met z'n allen ontbijten en om 07.30 uur gingen we op weg naar Stockholm. Onze eerste stop was in Laganland waar we 4 elanden hebben gezien. Helaas niet in de vrije natuur maar in een park. Later on route hebben we er wel 1 in de vrije natuur gezien. Na een lunch bij een Burger King kwamen we omstreeks 16.00 uur aan in Stockholm waar we onze gids Vera Mulder, zij woont al meer dan 40 jaar in Zweden, hebben opgepikt vlakbij het stadhuis waar jaarlijks de Nobelprijzen worden uitgereikt. Stockholm is gebouwd op 14 eilandjes en heeft ongeveer 1 miljoen inwoners. Ca. 18.45 uur kwamen we aan bij de boot Galaxy van Tallink/Silja Line. Wij gingen als voetpassagier en William uiteraard met de bus, we konden zien dat de bus nog op tijd de boot op ging. Na ons wat te hebben opgefrist gingen we wederom met z'n allen eten. Wederom een buffet wat nog lekkerder was. Tijdens het eten vertrokken we al in tegenstelling tot gisteren. Het uitzicht was schitterend. De overtocht van Vancouver naar Vancouver eiland is mooi maar dit overtrof dat. Na het eten samen met Annelie en Erik uit Amsterdam nog even het dek opgegaan om van de ondergaande zon te genieten. Het was erg lekker weer en helder. Papa heeft een klik met Erik: muziek en oorlog. Annelie is van geboorte een Zweedse. Erg leuk stel samen met 2 andere vrouwen: Marianne en haar nicht LYdia uit Rotterdam en Vlaardingen.

Tegen 23.00 uur toch maar eens onze hut opgezocht.

Maandag 18 juni. Zeeland - Travemünde

De wekker ging vroeg en wel om 04.30 uur. Op het moment dat we de koffers/handbagage dicht wilden doen hoorden we plots een getik. Wat bleek de spuitbus met haarfoam liep leeg en mijn beautycase zat al helemaal vol schuim. Gauw schoon gemaakt en toen weg naar de opstapplaats aan de Kaijersdijk. De bus stond er al maar we waren gelukkig niet de laatsten.

We gingen eerst naar het verzamelpunt van Bolderman Reizen in Zeeland (N.B). Wat een drukte. Er vertrokken 42 bussen naar allerlei bestemmingen in Europa waarvan er 3 naar Scandinavië gingen. Twee naar Noorwegen en de onze naar de Noordkaap. Ca. 09.00 uur vertrokken wij als laatsten omdat we allemaal (50 personen) onze namen e.d. op een lijst moesten invullen wat nogal wat tijd in beslag nam. Ondertussen hadden we wel van onze chauffeur William Steegh van de firma Beuk al allerlei informatie ontvangen. Er zitten nog meer "Mostert's" in de bus. Zij, 2 zussen, komen uit Vlaardingen. Na diverse stops en een lunch bij Tecklenburger Land Ost kwamen we ca. 16.30 uur aan in Lübeck. Dit is een ontzettend mooie oude Hanzestad met erg fraaie gebouwen. Om 18.30 uur gingen we in Travemünde op de boot en hebben van een heerlijk buffet genoten. Daarna maar eens onze hut opgezocht en gaan slapen.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!