henkans.reismee.nl

Donderdag 21 juni. Oulu - Saariselka

Het is toch een erg vreemde ervaring als je midden in de nacht even naar buiten kijkt en bijna verblind wordt door het felle zonlicht.

Vanmorgen vertrokken we om 08.00 uur en om 10.45 uur kwamen we aan in Rovaniemi. Daar hebben we enkele personen gedropt bij "Santa Claus Village" . De rest ging naar een rendierenfarm net buiten Rovaniemi. Daar kregen we uitleg van Sami Runia, gekleed in de traditionele kleding, en een video te zien over het reilen en zeilen van de Samii en hun rendieren. Interessant om te horen en te zien.

Daarna weer richting "Santa Claus Village" om weer wat mensen te droppen en op te pikken voor een bezoek aan het Artikum Science Museum. Het museum is in 2 gedeelten opsplitst. Links werd er van alles uitgelegd en geshowd over het Noorderlicht en rechts over de Sami. Daarna weer naar Santa Claus Village om iedereen weer op te pikken voor het vervolg van onze reis. In Santa Claus Village passeer je ook de poolcirkel en daar heeft onze chauffeur William een groepsfoto van ons gemaakt op de poolcirkel. Op weg naar Saariselka reden we nog op een klein stukje landingsbaan uit de koude oorlog. In Sodankyla hebben we nog een heel oud Sami kerkje bezichtigd.

Onderweg en 's avonds tijdens onze avondwandeling hebben we veel rendieren gezien.

Om ca. 18.30 uur waren we in ons hotel: Holiday Club. Lag erg mooi maar was wel oud. Ze waren al kamers aan het renoveren.

Karin

Hebben jullie dus geen bezoek gebracht aan de kerstman?