henkans.reismee.nl

Dinsdag 26 juni. Melbu - Lofoten - Rognan

Na ons ontbijt liepen we naar de bus die al opgesteld stond voor de veerboor naar de Lofoten. Deze overtocht duurde een 1/2 uur. Op de Lofoten reden we via een mooie kustroute richting Svolvaer. Onderweg zijn we nog gestopt op een mooi uitzichtpunt, helaas regende het. In Svolvaer hadden we een pauze en zijn we naar het centrum/haven gewandeld. Op het marktje stonden nog niet veel kramen, mede vanwege de harde wind en regen.

Het was erg jammer dat het zo regende want de Lofoten zijn schitterend. Misschien een reden om nog eens naar Noorwegen te gaan.

Om 12.00 uur moesten in Lödingen zijn voor de veerboot naar Bognes. Deze overtocht duurde 1 uur met windkracht 7. De boot ging soms ergheen en weer door de hoge golven.

's Middags klaarde het wel weer op. De route was erg mooi met vele tunnels en hele hogeleisteenbergen.

In Faeske wordt marmer gedolven.

Tegen 17.00 uur kwamen we bij ons hotel in Rognan aan waar de Nederlandse vlag voor ons uit hing en we persoonlijk werden verwelkomd door de eigenaar, Harald, met een welkomstdrankje. William had ons al verteld dat dit hotel de lekkerste zalm serveerde. En inderdaad.

's Avonds na het eten nog even gewandeld in het haventje en naar de kerk/begraafplaats. Hier waren ook nog oorlogsgraven met slachtoffers van mei 1940.