henkans.reismee.nl

Vrijdag 22 juni. Saariselka - Honningsvag

Vanochtend vertrokken we iets later en wel om 08.30 uur. Woensdagmiddag is onze reis pas echt begonnen na een paar niet zo interessante dagen.

Vanmorgen zijn we begonnen met een bezoek aan de Husky Farm in Kamisuk. Daar kregen we een rondleiding en uitleg over de Siberische husky. Er waren daar 120 husky's en iets verderop nog eens 90.

Op weg naar een oud berenhol in Karhupesäkii passeerden we Ivalo, een goudzoekersdorpje. Om het oude berenhol te zien moesten we héél veel trappen op. Iets voorbij het berenhol hadden we een mooi uitzicht op het Inari meer. Hier waren we nog maar 30 km verwijderd van de Russiche grens.

In Inari hebben we het Siida Sami Museum bezocht, een soort openluchtmuseum. Zowel binnen als buiten werd uitgelegd en geshowd hoe de Sami vroeger leefden.

Om 14.15 uur passeerden we de Fins/Noorse grens en werd onze klok weer een uur teruggezet.

Onze laatste stop voordat we bij ons hotel aankwamen was in Sjosamisk Tun. Van oorsprong een Sami dorpje waarvan nog restanten/overblijfselen te zien waren.

Vandaag hebben we zoveel rendieren gezien dat het al heel gewoon werd.

Om 18.00 uur kwamen we bij ons hotel aan: Scandic Nordkapp. Mooie kamer maar een erg ongezellige ruimte waar je kon eten.

P.s. Toen we naar onze kamer liepen kwamen we plots een collega van de Belastingdienst tegen die daar op vakantie was: Tijmen van Gortel

Thijmen en Tygo

Thijmen: "Willen jullie ook een Husky kopen?"

Tygo: "Wil je er één voor ons kopen?"

Karin

Waarom waren de eerste dagen minder interessant?