henkans.reismee.nl

Donderdag 28 juni. Stjordal - Trondheim - Oppdal

Na een 1/2 uurtje rijden kwamen we in Trondheim aan. Hier hadden we vrij tot 12.00 uur.

Marianne en Lydia hadden gevraagd of zij met ons mee mochten optrekken. Met ons 4-tjes  hebben we  het oude centrum van Trondheim bekeken met o.a. de houten huizen op palen, de oude pakhuizen en de "Old Town Bridge". Daarna zijn we de berg op gegaan richting de "Kristiansten vesting". Vanaf de vesting hadden we een prachtig uitzicht over Trondheim. Eigenlijk wilden we met de fietslift naar boven, maar die deed het niet (werd onderhoud gepleegd). Het schijnt, dat iedereen die dat voor het eerst doet, op zijn gezicht gaat.

Na de vesting bezocht te hebben koffiegedronken in  het oude centrum. Ondertussen was het beginnen te regenen , dus na de koffie vlug naar de Nidaros kathedraal gelopen. In deze kathedraal werden de Noorse koningen gekroond en liggen er 9 Noorse koningen begraven.  Trondheim was nl. vroeger de hoofdstad van Noorwegen en de Noorse koning heeft er nog steeds een verblijf: Stiftsgarden. Het was een erg mooie kathedraal.

Daarna weer naar de bus voor een korte rit naar ons hotel in Oppdal: Quality Hotel Skifer. We waren er al om 14.00 uur en moesten nog even wachten voordat we naar onze kamers konden.

Tijdens de busrit naar Oppdal vertelde William dat hij een berichtje had gehad van een Nederlandse chauffeur vanaf de Noordkaap, dat de weg naar de NoordKaap de avond ervoor helemaal was afgesloten voor het verkeer vanwege de harde wind. Er mocht geen auto/bus meer omhoog of omlaag. Diverse bussen moesten dus noodgedwongen overnachten op de NoordKaap. Dat zal zeker geen pretje zijn geweest.

's Avonds tijdens ons diner kregen we ons Noord Kaap certificaat en de groepsfoto, die gemaakt was op de noordpoolcirkel in Rovaniemi.

Karin

Wat heftig dat ze niet meer de Noordkaap op of af mochten....